Talentontwikkeling

Talentontwikkeling: jouw talent, jouw succes!

De juiste persoon – op het juiste moment – op de juiste positie – in de juiste organsatie

Met als gevolg:
Verbeterde effectiviteit van de organisatie
Een unieke toegevoegde waarde leveren
Zeer gemotiveerde medewerkers gericht op het succes van het bedrijf
Duidelijke persoonlijke groei en ontwikkelingsperspectieven voor iedereen

Haal het beste uit jezelf

Wil je dat het feit dat jij er bent iets uitmaakt?

Haal dan het beste uit jezelf – zorg ervoor dat je al je talenten in kun zetten. Jij bent het die bepaalt hoe je zaken aanpakt, of je al je mogelijkheden creëert en benut, of je nieuwe wegen bewandelt, nieuwe vaardigheden ontwikkelt of nieuwe manieren van werken uitprobeert. Er is er maar één die jou functioneren kan optimaliseren, aanpassen en verbeteren, die kan werken aan je kwaliteit van leven, en dat ben je zelf.

Bovendien… dit geldt voor iedereen, ook voor je teamleden, je partner, je kinderen en vrienden en alle mensen om je heen.

Wat maakt iemand tot een ‘Ster’?

Is het puur geluk, intelligentie, talent, doorzettingsvermogen?

Ik denk van alles een beetje, hoewel…Ik ken intelligente, talentvolle, hardwerkende mensen die zichzelf niet als succesvol of gelukkig beschouwen. Ik ken ook mensen die niet uitblinken in intelligentie, maar toch gelukkig en succesvol zijn.

Er is (blijkbaar) meer voor nodig, dat kan haast niet anders.

Wat zijn de verborgen geheimen op weg naar succes en topprestaties?

Laten we ze samen ontdekken, want er zijn een aantal geheimen die naar mijn mening tot succes en topprestaties leiden, die we hier samen kunnen verkennen.

De top 5 is:

  • Doe wat je leuk vindt en focus jezelf op de juiste zaken
  • Denk na over jezelf (reflecteer) en luister naar anderen
  • Heb zelfvertrouwen, behoud vertrouwen in jezelf ook bij tegenslag
  • Gebruik je intuïtie als een baken
  • Vergeef jezelf en anderen voor het maken van fouten (niemand is perfect!)

In deze module op dit blog worden stap voor stap een aantal redenen besproken waarom sommige mensen succesvol zijn en anderen niet. De top 5, zoals die hierboven staat, wordt aan uitgelegd. Vervolgens ga je zelf aan de slag door naar jezelf en je situatie te kijken terwijl de achterliggende gedachten worden verklaard. Dit geeft je de kans direct een eerlijk en open gesprek met jezelf te hebben om daarmee duidelijkheid te verkrijgen hoe je het beste uit jezelf haalt.

1. Doe wat je leuk vindt en focus jezelf op de juiste zaken

Geluk is ‘vluchtig’, vooral als we denken het onmiddelijk te kunnen bereiken. Succes in je werk, vriendschappen, de liefde, sport – in alles wat je doet – wordt voornamelijk bepaald door je zelfbeeld. Geluk is namelijk iets waar je zelf voor kiest.

Ja, nu denkt je: “Niemand kiest er voor om ongelukkig te zijn”. Nou, misschien niet, maar het is toch wel een bewuste keuze of je jezelf door iets gelukkig laat maken of niet.

Ik ben eens in de situatie geweest dat ik twee medewerkers die samen aan een project hadden gewerkt, ieder een bonus van € 1000,- mocht geven. Beiden waren ongeveer even oud, getrouwd, hadden kinderen, en verdienden ongeveer hetzelfde salaris.

Hoe komt het nou dat de ene medewerker een sprong van blijdschap maakte toen ik hem zijn cheque gaf, terwijl de ander zei dat het hem niet kon schelen en boos was omdat hij eigenlijk had verwacht dat de bonus hoger zou zijn?

Denkt jij nog steeds dat niemand er voor kiest om ongelukkig te zijn? Nou, misschien niet, maar je kunt er wel een bewuste keus in maken.

Nu het onderdeel: ‘focus’. Focus u nú op uw eigen potentieel. Vul op dit formulier bij  1 a) in waar je goed in bent. Probeer eerlijk naar jezelf te zijn.

Vul het 1 b) deel in over wat je graag doet, ook al denk je dat je er niet goed in bent. Denk hierbij ook aan alles wat je graag zou doen maar nooit doet omdat je vindt dat je er niet aan toekomt (zoals uw hobby’s).

Let op: wel invullen maar nog niet versturen totdat het staat vermeld!

Waarschijnlijk ben je veel te streng voor jezelf geweest. De meeste mensen doen dat. We hebben een stemmetje in ons hoofd dat zegt: “Dat kun je niet”, “Dat kun je niet leren”, “Je hebt de tijd niet om dat te leren”, “Dat doe je altijd fout”, of vergelijkbare vervelende dingen. We luisteren naar die stem alsof die ons de waarheid vertelt.

Dus, zet die stem uit – open in gedachten een stem die zegt “je kunt het”. Ga nu terug naar de eerder ingevulde lijst en voeg een aantal zaken aan beide delen toe.

Is het niet verrassend hoe begripvol, vriendelijk en positiever we over onszelf worden als we dat vervelende stemmetje uit kunnen zetten. Misschien handig om vaker te doen!

De boodschap is: focus. Focus op de juiste zaken, op ‘doe ik’ en ‘kan ik‘ in plaats van op ‘doe ik niet‘ en ‘kan ik niet‘.

Hier en nu
Laat je gedachten nu eens gaan over vandaag. Probeer je te herinneren hoe vaak je vandaag dacht of zei dat iets ‘niet gerealiseerd kon worden‘. Probeer die zaken in je gedachten nu eens om te zetten in ‘stel je voor dat het wel zou lukken’ en ervaar hoe dat je perspectief verandert. Creatieve ideeën over wat je anders zou kunnen doen om te proberen hoe dat werkt komen nu waarschijnlijk als vanzelf in je op.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die hun emoties (zoals boosheid, angst, plezier en verdriet) kunnen reguleren, enigszins kunnen beheersen, in staat zijn hun frustratietolerantie te beheersen. Frustratietolerantie is de mate waarin je in staat bent om je stemming en gedrag niet te laten beïnvloeden door de situatie van het moment, vooral als het even tegenzit. De essentiële sleutel hiervoor is het vermogen om onder alle omstandigheden te kunnen blijven zoeken naar ‘wat wel gedaan kan worden‘.

Onze frustratietolerantie voorkomt dat we tot actie komen, terwijl de woederegulering ervoor zorgt dat we indien nodig tot destructieve daden kunnen komen. Zelfs ons fysieke systeem reageert op deze manier door bloed naar de spieren in onze benen te sturen zodat we klaar staan om weg te kunnen rennen, of door bloed naar onze handen en armen te sturen, klaar om er op los te slaan.

Het is de capaciteit tot zelfmotivatie die ons hoop geeft en ervoor zorgt dat we optimistisch blijven. Mensen die in staat zijn zichzelf te motiveren zijn ook in staat om hun angsten en depressies te overwinnen, waar zelfvertrouwen de essentiële component voor is. Jezelf kennen en in jezelf en in je kernkwaliteiten geloven is daarom de sleutel en uitermate relevant, allesbehalve een modekreet.

2. Denk na over jezelf (reflecteer) en focus op de juiste zaken

Stel, je bent je eigen beste vriend! (Het is verbazend hoe vergevingsgezind, ondersteunend en begripsvol we zijn voor onze vrienden, meer dan voor onszelf.)

Nu jij toch je eigen beste vriend bent, is het interessant eens te luisteren naar wat hij/zij over je te zeggen heeft, over waar je goed in bent en wat je graag doet.

Waarschijnlijk moet je nog een aantal toevoegingen op beider eerder ingevulde lijsten maken. Het moet nu wel mogelijk zijn nog een paar items aan uw “waar ik goed in ben” en “wat ik graag doe” -lijsten toe te voegen.

Blijf wel eerlijk tegen jezelf – voeg niets toe waarvan je eigenlijk vindt dat je het niet goed kunt.

Indien je eerlijk bent geweest naar jezelf bij het maken van deze lijsten, is het goed mogelijk dat het zelfs een vrij compleet assessment is. Misschien ook niet, maar dat is oké. Dit assessment is namelijk niet in steen uitgehouwen. Je kunt de lijst altijd aanpassen en wijzigen, wanneer u maar wilt. Vul daarom bij het e-mail adres op het formulier ook je eigen e-mail adres in zodat je er later nog verder aan kunt werken. Het was op zijn minst leuk om te doen, verwacht ik, en niet eens zo lastig als je aanvankelijk wellicht dacht.

Sprekend namens je beste vriend nog even, denkt je dat het zo zou kunnen zijn dat er items zijn die van de lijst ‘waar ik goed in ben’ naar de lijst ‘wat ik graag doe’ behoren te gaan of andersom? Goede kans dat je beste vriend je wel voorstelt om een paar wijzigingen te maken, dus neem de lijsten toch nog een keer extra door alvorens verder te gaan.

Je beste vriend(in) was een goed voorbeeld van iemand naar wie je zou luisteren, iemand die je serieus neemt. Houd in gedachten dat andere mensen zeer waarschijnlijk een ander perspectief hebben dan jij, bovendien hoef je het niet altijd over alles eens te zijn.

Het luisteren naar het perspectief waarmee de ander naar de werkelijkheid kijkt kan interessant zijn om van te leren. Wellicht haalt je er iets uit dat je aan je eigen denken kunt toevoegen. Dit te kunnen betekent wel dat je in staat bent te luisteren naar deintentie waarmee gesproken wordt, in plaats van naar de precieze betekenis van de woorden.

Bij een ruzie kan dit betekenen dat je, door de vaak boze woorden die gesproken worden heen, probeert te luisteren naar wat er bedoeld wordt, zonder dat je emotioneel wordt. Alleen zo kunt je luisteren naar de intentie waarmee gesproken wordt.

Dit is een lastige, dat weet ik, maar veel makkelijker te doen met/bij vrienden. Dat is ook dé plek om dit te oefenen, en bovendien de uitgesproken gelegenheid om om feedback te vragen.

Kijk je lijsten nog eens door en wijzig, verbeter, vul aan wat je wilt. Het steeds weer terug kijken terwijl je bezig bent scherpt je bewustzijn over hoe je over jezelf denkt en geeft je steeds meer inzicht. Een zinvol reflectief moment.

3. Heb zelfvertrouwen, ook bij tegenslag

Kijk nog eens naar je lijst.

Dit is precies de lijst van zaken waaraan je al je tijd besteedt, nietwaar?

Of besteedt je je tijd aan van alles waarvan je het gevoel heeft dat het je niet lukt, en waarvoor je jezelf alle redenen geeft waarom het je niet lukt? NIET DOEN!

Focus op wat je wel kunt doen – focus op je talent.

Maak het een gewoonte om op je kernkwaliteiten te focussen, en op je onontwikkelde talenten.

Train jezelf om je aandacht, je focus op de mogelijkheden te houden in plaats van op de belemmeringen.

Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat je dat stemmetje in je hoofd dat al de redenen geeft waarom je iets niet zou doen, terwijl je het wel wilt, moet negeren. Absoluut niet! Echter, bekijk ze vanaf het standpunt van je kwaliteiten in plaats van je tekortkomingen.

Bijvoorbeeld: je wilt graag schrijven maar je typt niet snel, met de hand schrijven gaat te langzaam dus probeer je het liever niet eens. In dit geval bekijk je het vanuit je belemmeringen.

Hoe hiernaar te kijken vanuit het standpunt van je kwaliteiten? Weet je het? Het kan zijn dat je niet snel typt, maar dé manier om het te leren is door ervaring op te doen en die kans heb je nu bij de hand. Het kan zijn dat de start langzaam is, maar al doende leer je en zal het sneller gaan

Zie je het verschil? Als je je op de belemmeringen richt, laat je de belemmeringen de beslissing nemen.

Focus op je kwaliteiten en maak zo zelf en bewust de beslissingen.

Waarschijnlijk heb je zo ook meer toewijding om de talenten te ontwikkelen die je nodig hebt om te zorgen dat je ook toekomt aan die zaken die je echt graag doet. Niemand kan je vertellen wat je wel of niet moet doen, ze kunnen het proberen (en dat ze het zullen proberen daar kunnen we bijna zeker van zijn) maar uiteindelijk beslis je zelf.

Indien je het zo aanpakt gaat het goed en zult je uiteindelijk kunnen realiseren wat je graag wilt, en de talenten waarmee je aan de slag wilt verder ontwikkelen.

Raak niet ontmoedigd als niet alles direct gaat zoals je wilt. Maak een afspraak met jezelf dat je voor wat betreft wat je wel/niet wil doen grenzen stelt die je regelmatig evalueert. Maak die grenzen flexibel, met de mogelijkheid ze bij te stellen, wees er niet rigide in. Maak een afspraak met jezelf dat je de missers, daar waar het fout gaat, als leerkansen beschouwd – het zijn de beste momenten om te leren hoe het dus niet moet.

Maak nu je plan voor wanneer je de komende maand gaat werken aan datgene wat je altijd al graag wilde doen maar waarvoor je nooit de tijd nam. Kopieer onderstaand schema en vul het in bij deel 2 van het formulier.

Week 1: Op …….dag, werk aan ……………………………………………………………

Week 2: Op …….dag, werk aan ……………………………………………………………

Week 3: Op …….dag, werk aan ……………………………………………………………

Week 4: Op …….dag, werk aan ……………………………………………………………

4. Gebruik je Intuïtie als een baken

Niet iedereen is het gewend om naar zijn eigen intuïtie te luisteren. Als check voor jezelf kan je intuïtie wel degelijk een belangrijk baken zijn, als je het herkent en er vervolgens naar luistert.

In het geval dat je door de vorige drie stappen bent gekomen en jezelf nog steeds moet blijven motiveren en stimuleren om in actie te komen, weet dan dat daar waarschijnlijk een geldige reden voor is en probeer die te achterhalen.

Soms is er een verborgen zorg die relevant kan zijn, of een verborgen angst of een andere ‘maar’. Indien je deze onderdrukt omdat je geen zin hebt te luisteren naar negatieve gevoelens en gedachten omdat ze voorkómen dat je in actie komt, realiseer je dan dat je niet luistert naar je ‘de beren op de weg‘ ofwel je eigen ‘alarmbellen’. De kunst is om naar deze ‘maren‘ te luisteren en er op te reageren, en je er niet door te laten stoppen en je zelfvertrouwen en motivatie te laten ondermijnen.

Laat je er niet van weerhouden datgene te bereiken wat je wilt. Zie je negatieve gevoelens en gedachten als een steun, want als u je kent kun je ermee omgaan op de manier zoals je dat wilt. Reken er één voor één mee af terwijl je het perspectief van je kernkwaliteiten niet uit het oog verliest en inruilt voor dat van belemmeringen (zie 3).

Ik heb een voorbeeld voor je dat ik zelf heb ervaren toen mijn zoon zelf op de fiets naar school wilde gaan, en ik bang was en hem niet wilde laten gaan. Ik heb mijn angsten toen nader bekeken en kwam tot de ontdekking dat ik gewoon bang was als ouder om hem alleen te laten gaan. Toch bleef het knagen en toen ik dat verder onderzocht ontdekte ik dat ik ongerust was omdat hij niet goed oplette bij het oversteken en omdat hij niet zo’n zekere rijder was. We zijn gaan oefenen in het veilig oversteken en toen hij dat onder de knie had ging hij op de step alleen naar school. Samen besloten we dat hij nog meer met het fietsen moest oefenen. Als ouder was ik nog steeds bezorgd maar nu veel minder.

Bekijk je lijst voor de komende maand, de dingen die je wilde gaan doen. Probeer te luisteren naar je innerlijke stem en je intuïtie, onderzoek of er zaken zijn die je serieus wilt aanpakken om ze op te lossen alvorens je met je maandplan van start kunt gaan. Welke signalen krijg je? Kopieer onderstaand schema en vul het in bij deel 3 van het formulier en maak zo een plan voor hoe je ze gaat aanpakken.

Waarschuwing Hoe aanpakken Wanneer (datum)
1…………………………… ……………………………… ………………………………
2…………………………… ……………………………… ………………………………
3…………………………… ……………………………… ………………………………
4…………………………… ……………………………… ………………………………

5. Vergeef jezelf en anderen voor het maken van fouten (niemand is perfect!)

Wanneer je weet dat je je talenten ten volle benut, dat je succesvol bent en plezier hebt in wat je doet, zul je ontdekken dat je zelfvertrouwen groeit. Je zelfvertrouwen en geluksgevoel zullen elkaar gaan voeden als een continue stroom waardoor je succesvol blijft.

Het is ook nodig dat je realistisch en eerlijk blijft ten opzichte van jezelf. Als je van muziek houdt en altijd al graag hebt willen zingen, maar geen noot de wijs kan houden, accepteer dan dat je nooit een beroemde zanger zult worden. Maak jezelf niet ongelukkig door doelen na te streven die voor jou absoluut niet haalbaar zijn. Zoek in plaats daarvan naar kansen waardoor je toch met muziek kunt werken dichterbij de talenten die je wel hebt. Ga bijvoorbeeld een instrument bespelen als hobby.

Sommige mensen denken dat ze hun talenten altijd in hun werk tot uitdrukking moeten laten komen, maar waarom? Je kunt net zo veel plezier beleven aan het gebruik van je talenten als vrijwilliger of in een hobby. Dit is vooral waar voor al die activiteiten die je graag doet, maar waarvan je het gevoel hebt dat je nooit goed genoeg zult worden om er een professionele carrière mee op te bouwen. Gooi die talenten niet zonder meer weg, maar gebruik ze om aan je behoeftes tegemoet te komen en er plezier mee te hebben!

Als je jezelf wilt ontwikkelen en nieuwe talenten aan wilt boren, dan is het zinvol om nieuwe dingen doen. Probeer nieuwe wegen en avonturen uit waarbij je wel dient te accepteren dat wanneer je daarmee begint je zeer waarschijnlijk fouten gaat maken en wellicht ook echte missers zult begaan.

Ook om nieuwe verborgen talenten te ontdekken en te ontwikkelen is het nodig dat je nieuwe dingen doet.

Denk eraan een goede vriend te zijn voor anderen, waarbij je begripsvol en vergevingsgezind bent (net zoals voor jezelf als je eigen beste vriend(in)) terwijl je dat ook voor jezelf bent en blijft. Dit ter ondersteuning van jezelf, op weg naar het ontwikkelen van je talenten.

Je frustratietolerantie kan je hierbij helpen, door jezelf je fouten te vergeven (bij voorbaat). Daag jezelf uit door dit te oefenen en onthoud:

  • Fouten maken hoort bij het leven
  • Van je fouten kun je leren
  • Niet iedereen zal mij aardig vinden
  • Slechts sommigen zullen me graag mogen
  • Niet iedereen denkt hetzelfde
  • Van anderen kan ik leren
  • Directe bevrediging is niet altijd nodig
  • Oefening baart kunst, op zijn tijd!

Gooi de opdracht niet weg als je hem gedaan hebt, maar stuur hem per mail naar jezelf en probeer je voornemens in praktijk te brengen. Ik beloof dat je daar veel plezier aan zult beleven, zeker weten. Uit mijn eigen ervaring, en door wat ik van anderen heb vernomen, weet ik dat het je een rijkdom aan nieuwe inzichten en nieuwe mogelijkheden zal verschaffen.

Wij gebruiken de vijf stappen zoals beschreven als instrumenten bij onze carrière-coaching en management development activiteiten. Hopelijk heb jij er plezier aan beleefd en heeft het doen van de oefening je al een stapje verder geholpen.

Neem contact met ons op als je meer wilt weten:

2bcoaching

Trudy van den Berg T 035 628 9893, of trudy@2bcoaching.nl

Je kunt ons verder vinden op www.2bcoaching.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s