Feedforward
“Feedforward is een andere vorm van sturing die voortkomt uit ons vermogen om te anticiperen op de toekomst. De toekomst wordt als het ware “naar voren gehaald” om in het nu naartoe te sturen. Gaat het bij feedback-sturing om sturing op grond van informatie uit het verleden, bij feedforward-sturing gaat het dus om sturing op grond van verwachtingen, hoop, dromen en wensen die men wil realiseren gericht op een toekomstig te bereiken gezamenlijke visie.
Bij feedforward wordt de sturing bepaald door een in de toekomst gelegen doel. Dat kan ook de focus zijn gericht op te bewerkstelligen cultuurveranderingen, of veranderingen van leiderschapsstijl, andere manieren van dienstverlening etc. Waar de acties bij feedback gericht zijn op het herstellen van een toestand uit het verleden, zijn de acties in een feedforward-systeem gericht op het bereiken van een doel dat nog niet bestaat, een (gezamenlijke) visie gericht op de toekomst.
Bij feedback controleer je slechts een eerder gestelde norm waardoor je deze in stand houdt ook als deze niet langer effectief werkt. Het wezenlijke verschil met feedforward-sturing is dat deze zich niet alleen richt op een signaal (afwijking van een eerder gestelde norm), maar dat feedforward-georiënteerd sturen gericht is op de inhoud op het waarom, en op de bredere context gericht op een te bereiken doel.
Feedforward is gebaseerd op ons vermogen ons de toekomst voor te stellen en hierop te anticiperen: een droom of een idee over de toekomst kan ons vooruit sturen, op een weg om deze droom te verwezenlijken.
Medewerkers ervaren deze vorm van feedforward geven als zeer positief, het is motiverend en stimuleert de ontwikkeling van de organisatie zowel als de individuen die daarbij betrokken zijn. Bovendien wordt er niet terug maar juist vooruit gekeken naar wat anders en beter kan voor alle partijen, rekening houdend met de behoeftes van allen, voor zover als dat mogelijk is. Niemand is immers perfect en kan alles waarmaken waar een ander behoefte aan heeft. Het werkt dan ook zo dat dit juist in alle openheid besproken kan worden, met respect voor elkaar. Immers alles dat uitgesproken wordt “kan en mag waar worden”. Samen bespreek je hoe een en ander het beste is aan te pakken en op te lossen. Het is altijd nog zo dat je eigen behoeftes de verantwoordelijkheid van jezelf zijn en dat je die niet op een ander af kunt schuiven.
Nog even de essentiële verschillen op een rijtje
Feedforward-sturing | Feedback-sturing |
Sturing op basis van de toekomst op iets dat er nog niet is | Sturing van het verleden, via terugkoppeling op iets dat al geweest is |
Is proactief doordat het anticipeert op een toekomstig gewenste situatie | Werkt vertragend doordat terugkoppeling het oude bestendigd |
Gaat over iets dat nog komen moet en nog niet bestaat | Gaat over controle en tastbare zaken vanuit het verleden |
Het is afhankelijk van informatie die ‘richting’ of ‘doel’ aangeeft gericht op een te bereiken visie | Is afhankelijk van een signaal dat een ‘verschil’ of ‘afwijking’ van het bestaande aangeeft |
Werkt aan een gezamenlijk gewenste situatie omdat de doelen samen zijn vastgesteld | Kan tot welles en nietes discussies leiden als partijen een ander perspectief hebben |
Zet verandering in, de toekomst kunnen we veranderen | Handhaaft de bestaande toestand, het verleden kunnen we niet meer veranderen |
Feedforward is een stimulans voor groei, verbetering en (continue) leren en daarmee brein stimulerend en zet aan tot actie | Feedback is een correctie en daarmee brein corrigerend wat een aanzet geeft tot verdediging |
Feedforward kan door iedereen gegeven en worden en wordt meestal ook als welkom ervaren | Feedback wordt niet van iedereen geaccepteerd, bij veel mensen is dit aan de leidinggevend voorbehouden |
Feedforward wordt veelal als een opsteker ervaren doordat je erop gewezen wordt hoe iets voor de toekomst effectiever kan | Feedback wordt nog al eens als een vernedering ervaren doordat je gewezen wordt op iets dat je fout zou doen |
Bron: naar Marchall Goldsmith, Peter Robertson
Lees ook mijn blog over Feedback en Feedforward in combinatie met het Johari window en hou deel 1en 3 van dit blog in de gaten.
Pingback: Feedforward vanuit Systeem perspectief (deel 1) | Trudyvandenberg's Blog
Pingback: Feedforward vanuit Systeem perspectief (deel 3) | Trudyvandenberg's Blog