Feedforward vanuit Systeem perspectief (deel 2)

Feedforward

“Feedforward is een andere vorm van sturing die voortkomt uit ons vermogen om te anticiperen op de toekomst. De toekomst wordt als het ware “naar voren gehaald” om in het nu naartoe te sturen. Gaat het bij feedback-sturing om sturing op grond van informatie uit het verleden, bij feedforward-sturing gaat het dus om sturing op grond van verwachtingen, hoop, dromen en wensen die men wil realiseren gericht op een toekomstig te bereiken gezamenlijke visie.

terugkijken-en-doorkijken-e1458292497443-200x150Bij feedforward wordt de sturing bepaald door een in de toekomst gelegen doel. Dat kan ook de focus zijn gericht op te bewerkstelligen cultuurveranderingen, of veranderingen van leiderschapsstijl, andere manieren van dienstverlening etc. Waar de acties bij feedback gericht zijn op het herstellen van een toestand uit het verleden, zijn de acties in een feedforward-systeem gericht op het bereiken van een doel dat nog niet bestaat, een (gezamenlijke) visie gericht op de toekomst.

Bij feedback controleer je slechts een eerder gestelde norm waardoor je deze in stand houdt ook als deze niet langer effectief werkt. Het wezenlijke verschil met feedforward-sturing is dat deze zich niet alleen richt op een signaal (afwijking van een eerder gestelde norm), maar dat feedforward-georiënteerd sturen gericht is op de inhoud  op het waarom, en op de bredere context gericht op een te bereiken doel.
Feedforward is gebaseerd op ons vermogen ons de toekomst voor te stellen en hierop te anticiperen: een droom of een idee over de toekomst kan ons vooruit sturen, op een weg om deze droom te verwezenlijken.

Medewerkers ervaren deze vorm van feedforward geven als zeer positief, het is motiverend en stimuleert de ontwikkeling van de organisatie zowel als de individuen die daarbij betrokken zijn. Bovendien wordt er niet terug maar juist vooruit gekeken naar wat anders en beter kan voor alle partijen, rekening houdend met de behoeftes van allen, voor zover als dat mogelijk is. Niemand is immers perfect en kan alles waarmaken waar een ander behoefte aan heeft. Het werkt dan ook zo dat dit juist in alle openheid besproken kan worden, met respect voor elkaar. Immers alles dat uitgesproken wordt “kan en mag waar worden”. Samen bespreek je hoe een en ander het beste is aan te pakken en op te lossen. Het is altijd nog zo dat je eigen behoeftes de verantwoordelijkheid van jezelf zijn en dat je die niet op een ander af kunt schuiven.

Nog even de essentiële verschillen op een rijtje

Feedforward-sturing Feedback-sturing
Sturing op basis van de toekomst op iets dat er nog niet is Sturing van het verleden, via terugkoppeling op iets dat al geweest is
Is proactief doordat het anticipeert op een toekomstig gewenste situatie Werkt vertragend doordat terugkoppeling het oude bestendigd
Gaat over iets dat nog komen moet en nog niet bestaat Gaat over controle en tastbare zaken vanuit het verleden
Het is afhankelijk van informatie die ‘richting’ of ‘doel’ aangeeft gericht op een te bereiken visie Is afhankelijk van een signaal dat een ‘verschil’ of ‘afwijking’ van het bestaande aangeeft
Werkt aan een gezamenlijk gewenste situatie omdat de doelen samen zijn vastgesteld Kan tot welles en nietes discussies leiden als partijen een ander perspectief hebben
Zet verandering in, de toekomst kunnen we veranderen Handhaaft de bestaande toestand, het verleden kunnen we niet meer veranderen
Feedforward is een stimulans voor groei, verbetering en (continue) leren en daarmee brein stimulerend en zet aan tot actie Feedback is een correctie en daarmee brein corrigerend wat een aanzet geeft tot verdediging
Feedforward kan door iedereen gegeven en worden en wordt meestal ook als welkom ervaren Feedback wordt niet van iedereen geaccepteerd, bij veel mensen is dit aan de leidinggevend voorbehouden
Feedforward wordt veelal als een opsteker ervaren doordat je erop gewezen wordt hoe iets voor de toekomst effectiever kan Feedback wordt nog al eens als een vernedering ervaren doordat je gewezen wordt op iets dat je fout zou doen

Bron: naar Marchall Goldsmith, Peter Robertson

Lees ook mijn blog over Feedback en Feedforward in combinatie met het Johari window en hou deel 1en 3 van dit blog in  de gaten.

Advertenties

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als verandermanager en teamcoach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om samen continue van en met elkaar te leren. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle perspectieven zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit ervaring weet ik "samen weet je meer".
Dit bericht werd geplaatst in Feedback, Uncategorized, Wat is er nodig?, Wie ben ik?, Zelfrealisatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Feedforward vanuit Systeem perspectief (deel 2)

  1. Pingback: Feedforward vanuit Systeem perspectief (deel 3) | Trudyvandenberg's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s