Ik word ongelukkig van de plek waar ik werk…..

Vandaag kreeg ik een bericht van iemand met een vraag.

“Ik zit momenteel in een situatie waarbij ik ongelukkig wordt van de plek waar ik werk maar ook geen idee meer heb welke kant ik wel op zou willen……., wat nu?”Homeless

Herken je de situatie en de vraag?

Lees dan vooral verder…….

Voor deze situatie kunnen meerdere oorzaken zijn

  1. De inhoud van het werk (de functie) dat je doet kan wel/niet bij je interessen passen.
    Je motivatie wordt geprikkeld las je inhoudelijk in je werk kunt doen wat je leuk vindt, wat je boeit!
    Het gevolg is dat je dan energie krijgt van je werk.
    Past dit niet dan is het gevolg ook dat je geen energie van je werk krijgt, maar dat je er zelfs op leegloopt en als het lang duurt kan het er zelfs voor zorgen dat je met tegenzin naar je werkt gaat.
  2. De werkomgeving van je werk (het type mensen met wie je werkt) kan wel/niet bij je behoeftes passen. De werkomgeving zorgt ervoor dat je je wel/niet op je gemak voelt met de mensen en de organisatie waarin je werkt.
    Past dit dan voel je je als een vis in het water, kun je met gemak nieuwe risico’s nemen en leren, immers je voelt je gewaardeerd en gezien.
    Past dit niet dan ben je op je hoede, durf je geen risico’s te nemen en belemmert het je leren, immers je bent niet op je gemak, moet op je tellen passen en durft vooral jezelf niet te laten zien zoals je bent vanwege het risico van de afwijzing. Je voelt je er immers niet echt bij horen. Ook deze situatie kost enorm veel energie.
  3. Een (on)gezonde spanningsverhouding doordat dat wat jij kunt waarmaken met je kennis, kunde en ervaring past wel/niet op dat wat er van je gevraagd wordt. Een gezonde spanning is dat je voldoende kunt leveren en voldoende kunt leren omdat de eerdere twee punten in positieve zin aanwezig zijn. Een ongezonde spanningsverhouding is als er een perfect fit is, immers dan wordt je niet meer uitgedaagd en ga je je vervelen. Ook ongezond is het als dat wat er van je gevraagd wordt een te grote uitdaging voor je en je je steeds zorgen maakt of je het wel waar kunt maken. Zo’n uitdaging kan leuk lijken maar kost op den duur teveel energie waardoor je niet goed meer kunt functioneren.

Lees ook eens mijn publicaties over de 2beffective methode die je met deze link in dit blog kunt vinden. Hier staan nog wat  meer verwijzingen en tips met ook wat materiaal waarmee je aan de slag kunt.

Heb je vragen reageer dan gewoon op dit blog, dan geef ik je antwoord (meestal in het weekend).

loesje-steeds-meer-mensen-weigeren-ongelukkig-te-zijn

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als verandermanager en teamcoach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om samen continue van en met elkaar te leren. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle perspectieven zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit ervaring weet ik "samen weet je meer".
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

