Wat laat je “waar worden”?

Hoe open zijn we in de communicatie, naar onszelf, naar anderen, naar degenen die ons dierbaar zijn, naar degenen met wie we samenwerken????

Hoe kwetsbaar durven we onszelf op te stellen?

Hoe veilig voelen en weten we ons in relatie tot anderen?

Het lastige in de communicatie is dat alleen datgene wat we openlijk uitspreken ook daadwerkelijk in de openbaarheid komt en daarmee dus ook “waar” wordt. Immers wat we denken weet een ander niet, daar kan een ander niet op reageren, geen rekening mee houden….. Dat is geen verrassing toch, eigenlijk weten we dat allemaal wel maar houden we er ook daadwerkelijk rekening mee?

Ik heb een tijd geleden besloten om dat wat ik denk en vind waar te laten worden door het met anderen die ik vertrouw te delen en dat heeft me geholpen. Geholpen om feedback te krijgen, aanvullingen, bevestigingen, pushback…. waardoor ik kon reflecteren op wat ik echt dacht en vond. Zo kon ik mijn gedachten aanpassen, verbeteren, uitbreiden en daarmee ook mijn perspectief verbreden. Ik ging meer zien, meer ontdekken en werd me meer bewust van van alles vanuit een breder gezichtspunt. Bijzonder nietwaar, want het is een heel communicatieve manier van leren van en met elkaar door te delen.

De belangrijkste ontdekking die ik daarbij deed echter was het feit dat ik door opener te zijn ontdekte dat wat ik dacht meer waar ging worden voor mezelf en anderen. Waardoor er zeer interessante gesprekken ontstonden en bleek dat er vaak meer mogelijk was dat ik dacht omdat anderen met me mee gingen denken in positieve zin. Ik ging dan ook steeds meer samen met anderen voor elkaar te krijgen.

Alles dat je uitspreekt mag en kan waar worden!

Daarentegen kan alles wat je niet uitspreekt leiden tot frustraties.

Waarom?

Omdat we ons niet altijd bewust zijn van de onuitgesproken verwachtingen die we wel hebben. Een ander kan daar dan geen rekening me houden, immers die weet nergens van. Vaak is het gevolg dat “het grote ongeduld” dan toeslaat omdat je wel verwachtingen hebt die helaas niet waargemaakt worden.
Ook kan het gevolg zijn dat je in “de wachtstand” komt te staan doordat je denkt dat een ander niets van je verwacht, een soort van zelf opgelegde beperking zou je kunnen zeggen. Ook dat kan frustrerend zijn omdat er op deze wijze geen beweging ontstaat.

Mijn tip is dus…. wil je beweging?
Laat dan dat wat je denkt waar worden door het in alle kwetsbaarheid uit te spreken!

waarheid

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als verandermanager en teamcoach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om samen continue van en met elkaar te leren. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle perspectieven zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit ervaring weet ik "samen weet je meer".
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, samenwerken, waarheid en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wat laat je “waar worden”?

  1. CReinartz zegt:

    Hoi Trudy,

    Wat een mooie blog!

    Groetjes, Chantal

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

Geef een reactie

