Angsten verstoppen geeft STRESS…… in je hoofd en in je lijf en emoties!

STRESSIn mijn vorige blog schreef ik over “Je angsten als raadgever” en dat het zinvol is om die angsten onder ogen te zien om te voorkomen dat ze je blokkeren.

Een aantal van mijn coachees vroegen me wat die angsten nu eigenlijk met je doen en daarom leek het me zinvol om hier ook eens aandacht aan te besteden. Behalve dat angsten je blokkeren heb ze ook een letterlijk blokkerend effect. Blokkades zetten zich vaak vast op een plek in je lijf:

  • in je spieren (je kent het toch wel de pijn onderin je rug, je schouder, je kuiten, hoofdpijn etc.). Iedereen heeft zijn eigen zwakke plek waar die zijn of haar stress in de spieren opslaat. Ga maar eens na voor jezelf waar die plek voor jou is!?
  • in je organen en lijf (de pijn aan je buik, een rommelende maag, verstopping, diarree, blaasontsteking, harde buik, keelontsteking etc.)

Het zijn allemaal signalen dat je lijf veel te verduren heeft, je wilt immers ergens niet aan wat er wel is. Die ontkenning vraagt zijn tol. Dat kun je soms een tijdje volhouden maar er komt een moment dat je lijf nog maar een ding kan doen om je te beschermen en dat is een complete “complete shut down“. Eerst krijg je aankondigingen met de signalen zoals hierboven beschreven,  dan gaat je weerstand naar beneden en je wordt daardoor sneller ziek.  En als je vervolgens niet naar al deze signalen luistert dan komt je lijf met grof geschut aan. Ik herinner me de telefoontjes nog van coachees:

“Trudy ik sta aan de kant van de weg en ik durf niet verder met mijn auto”.
“Ik hou het niet meer vol op het werk, iedere dag opstaan en naar het werk gaan… ik kan het niet meer zie er zo tegenop”.
“Ik krijg niets af, laat alles liggen, iedereen is ontevreden en ik nog het meest maar kom er niet doorheen”.
“Ik krijg hartkloppingen iedere morgen dat ik naar mijn werk moet”.
“Ik kan niks meer hebben, voel me overal door aangevallen en hoor in alles negatieve feedback”.
“Ik slaap niet meer, blijf maar malen over alles wat ik nog moet doen”.
“Mijn bloeddruk is ineens veel te hoog, ik moet aan de pillen”.
“De bedrijfsarts heeft me naar huis gestuurd omdat ik op iedereen boos wordt”.

(Herken je ze bij jezelf?)
Het klinkt zo simpel en zo is het eigenlijk ook. Dus luister naar de signalen van je lijf en emoties!

N.B. Onderzoek heeft laten zien dat zelfs tieners al met stress kampen en dat het bij velen tot chronische burn-out aan het leiden is.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Hier-en-nu, Ontblokken, Uncategorized, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

