Je angsten als raadgever?

angstenDe laatste tijd hoor ik steeds meer coachees praten over hun angsten. De angst dat ze niet goed genoeg zijn, de angst om ontslagen te worden, om niet meer mee te tellen, om niet serieus genomen te worden, om niet meer met alle veranderingen mee te kunnen…. en ga zo maar door.

Wat doen die angsten nu eigenlijk met je?

Ik weet niet hoe het met jou is maar ik herken van mezelf dat je angsten je behoorlijk kunnen belemmeren…. tenzij…. je ze onder ogen ziet.

Dagelijks kom ik coachees tegen die aangeven dat ze hun angsten proberen te onderdrukken maar dat dat niet lukt. Dat ze dan iedere keer terugkomen. Als ze eerlijk zijn moeten ze bekennen dat de angsten ervoor zorgen dat er niets meer uit hun handen komt. De angsten nemen als het ware de controle over henzelf over. Ken jij dat ook? Van die angstgedachten die steeds maar weer bij herhaling terugkomen in je gedachten? Wat doe jij dan? Stop jij ze ook gewoon weg, veeg je ze onder het tapijt, doe jij ook alsof ze er niet zijn? Lukt dat?

Hoe griezelig het ook is, de beste manier is het om je angsten onder ogen te zien. Door te accepteren dat ze er zijn en door te luisteren naar wat ze je te vertellen hebben. Ze zijn er namelijk niet voor niets. Ze hebben een boodschap en ze willen dat jij naar die boodschap luistert.

Wat gebeurde er waardoor die angst ineens ontstond?
Wat dacht je vervolgens en zei je tegen jezelf?

Angsten komen voort uit zelf opgelegde beperkingen en vooronderstelde verwachtingen en soms ook door oude patronen, waarvan het maar de vraag is of ze juist zijn.

Gisteren nog zei een coachee me: “Trudy, ik kan alleen een goede teamleider zijn als ik zelf technisch inhoudelijk gezien kennis meebreng”.

Is dat zo? Hoe weet jij zo zeker dat dat zo is? Hebben alle managers die jij ooit gehad hebt dan meer technische kennis over een onderwerp gehad dan jij? En waren dat dan altijd goede managers? Nee toen moest hij toegeven dat dat niet zo is, zelf weet hij van de hoed en de rand en heeft hij meer kennis dan zijn managers. Sommige managers waren hele goede managers ook als wisten ze niet alles. Mmmm toen moest hij zich toch even op zijn hoofd krabbelen. Dit is dus zo’n zelf opgelegde beperking! Wees gerust, we hebben ze allemaal. Waarom?  Omdat we de neiging hebben te veralgemeniseren. Als iets een keer zo is, dan denken we dat het altijd zo is en gaat maar niets is minder waar. De tijd verandert immers, situaties, kennis en omstandigheden veranderen continue en daarom is wat vandaag werkt morgen misschien wel helemaal anders. Dus schort je oordeel wat vaker op, en experimenteer en probeer eens iets anders!

Een boeiend voorbeeld over hoe met je angsten om te gaan kun je ook hier zien bij een youtube filmpje van Byron Katie.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als verandermanager en teamcoach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om samen continue van en met elkaar te leren. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle perspectieven zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit ervaring weet ik "samen weet je meer".
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Ontblokken en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Je angsten als raadgever?

  1. Pingback: Angsten verstoppen geeft STRESS…… in je hoofd en in je lijf en emoties! | Trudyvandenberg's Blog

Geef een reactie

