Wat je buik je kan vertellen

buikIn mijn vorige blog schreef ik over de verschillende reacties die je hoofd en je buik je geven. Deze keer ga ik in op de berichten die je buik je kunnen geven en hoe je die kunt herkennen. En je begrijpt het al, mijn volgende blog zal dan over de signalen van je hoofd gaan. Voor nu ga ik je laten ontdekken waarom het van belang is om te leren houden van de gevoelens in je buik.

Een van mijn coachees vertelde me laatst dat ze iedere ochtend als ze wakker wordt een rommelend gevoel in haar maag had. Ik vroeg haar of dat werkelijk iedere ochtend was en toen vertelde ze me na even nadenken dat dat inderdaad niet iedere ochtend was. In het weekend had ze nergens last van en op woensdag ook niet. Ik vroeg haar wat er anders was aan de woensdag en daarop reageerde ze met een glimlach en zei: “dan werk ik maar een halve dag en doe dat heerlijk vanuit thuis”. En terwijl ze het zei had ze zichzelf gelijk door, “het is mijn werk”. Wat is het dan in je werk? vroeg ik. Het is de drukte, ik werk op een etage met wel 30 man op een kluitje, ik wordt gek van alle stemmen, kan me niet concentreren. Mijn werk vind ik hartstikke leuk maar dat lawaai, vreselijk. Dat heb ik me nooit zo gerealiseerd, ik zal het daar eens met mijn manager over hebben.”
Dat heeft ze vervolgens gedaan en ze heeft een nieuwe werkplek gekregen ergens aan de rand van de groep, in een hoek achter wat planten en ze hebben er wat dossierkasten neergezet en een geluid isolerend scherm om het lawaai voor haar te onderdrukken. Dat werkte.

Een andere coachee van een paar jaar terug komt nu ook in mijn gedachten. Hij vertelde me dat hij zo’n chronische pijn in zijn rug had. Dat de fysiotherapeut ook niet meer wist wat die eraan kon doen want dat de rug kennelijk zijn zwakke plek was. Ik weet nog dat ik hem vroeg waar die pijn zat en hij vertelde dat die op twee plekken in zijn rug zat. Onderaan zijn rug net boven zijn stuitje en bovenaan aan de rechterkant ter hoogte van zijn schouderblad. Voel je die pijn nu ook? vroeg ik toen. Dat was het geval en toen ik hem met zijn aandacht naar de pijn in zijn schouder liet gaan kon hij mij vertellen dat hij probeerde iedereen zo snel mogelijk van dienst te zijn door mensen met elkaar te verbinden en zo schreef hij veel mailtjes soms nog tot ’s avonds laat thuis om de problemen toe te lichten aan betrokkenen en ze in beweging te krijgen. Van het schrijven van al die mailtjes kreeg hij pijn aan die plek rechtsboven bij zijn schouderblad. Wat verteld die plek je dan? Dat ik die mailtjes helemaal niet wil schrijven, dat doe ik omdat er anders niets gebeurt, maar…. Ja maar wat. Ik vind eigenlijk dat mensen dat zelf moeten aanpakken. En die plek onderin je rug wat vertelt die je dan? Die zegt dat ik het veel en veel te druk heb, ik moet er een assistent bij hebben. Oh ja een assistent? Gaat dat je helpen? Nee reageerde hij toen met een glimlach, die zit ook binnen een mum van tijd vol. Ik ben het he, ik doe alles zelf en pak alles zelf op, dat zou ik anders moeten gaan doen. Je moet niets, wat wil je? Ik wil meer delegeren en soms nee zeggen als me iets wordt gevraagd. Bovendien hoeft ook niet alles allemaal tegelijk aangepakt te worden, dat kan soms ook later. Daar hebben we toen vervolgens samen aan gewerkt om te ontdekken hoe hij dat op zijn manier kon gaan doen. De pijn was na drie maanden weg en het bewustzijn van waar die pijn voor staat is gebleven. Als de pijntjes nu weer komen weet hij dat hij toch weer even te ver is gegaan en dan neemt hij gelijk actie.

Ik kan je zo nog meer voorbeelden geven maar ik geloof dat deze al wel genoeg zijn.

Vraag je maar eens af waar jij wel eens pijn of gerommel, spanning of gewoon een rot gevoel hebt in je lijf, ons hoofd en de nek zijn overigens ook van die herkenbare plekken.
Ga met je gedachten maar eens naar die plek in je lijf toe en voel wat er is. Vraag je vervolgens af wat er voor nodig zou zijn om dat gevoel te laten verdwijnen en/of vraag je af waar het gevoel voor staat. Als je er even de rust en de tijd voor neemt is mijn ervaring dan weet je dat.
Het is een kwestie van eerlijk erkennen aan jezelf dat het zo is. Niet maar doorgaan met doen wat je deed, wat dan weet je dat alles hetzelfde blijft of erger nog alleen maar langzaamaan nog vele malen slechter wordt.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Wie ben ik?, Zelfrealisatie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

