Als je hoofd en je buik het oneens zijn!

Ken je dat ook …. dat je hoofd iets anders zegt dan je buik?

buik

Deze week heb ik alweer drie coachees gehad met hetzelfde issue. Hun hoofd zegt het ene en de buik is het er niet mee eens. Dus ze twijfelen of wat hun hoofd zegt wel is wat ze moeten doen terwijl ze ondertussen gewoon doorgaan met te doen wat hun hoofd zegt.

Al explorerend ontdekten we dat het hoofd en alle gedachtes die dat hoofd heeft er zijn ter bescherming van onszelf. De gedachten zeggen:

  • “niet doen, doe nou maar wat je weet wat werkt”
  • “geen risico nemen, mensen verwachten dat ook niet van me
  • “gaan anderen wel met me mee als ik ineens iets anders wil doen dan wat ze van me gewend zijn? Nee, vast niet, dus doe dat niet.”
  • etc……..

hoofdHet hoofd probeert ontzettend goed zijn best te doen om alles bij het bekende te houden. De gedachten die we hebben zijn gebaseerd op eerdere ervaringen en wat ons al bekend is. De gedachten zijn daarom continuerend, ze willen behouden wat is. Vandaag nog zei een coachee me maar het is zo eng om het anders te doen want ik weet niet wat er dan gebeurt. Ja…. dat klopt. Dus als je doet wat je al kent en deed, weet je wat je kreeg en dus krijgt én verandert er helemaal niets. Wil je dat er iets verandert? Tja dan wordt het lastig, dan zul je toch iets anders moeten doen! Maar wat?

Mijn coachee van vandaag zei, “maar dat weet ik niet”. “Ik weet helemaal niet wat ik dan moet doen”. Mijn reactie was, “je moet helemaal niets” “er kan wel van alles, je kunt van alles gaan proberen om te ontdekken wat je wel en niet bevalt. Wat voor jou wel en niet werkt. Zou dat geen boeiend experiment zijn?”
“Je hebt een helder doel hebt, dat geeft je focus. Dan weet je waar je naartoe wilt, alleen de weg daar naartoe die is onduidelijk. Immers als je die wist, had je het al gedaan. Het experimenteren is dus nodig om te gaan ontdekken wat je wel en wat je niet dichter bij je doel brengt en al doende leer je. Zeker weten dat je je dan veel beter voelt. Dat je je dan ook zorgen maakt of het wel gaat werken dat hoort erbij. Je gaat het immers pas zeker weten als je het gaat doen.”

En wat denk je? Mijn coachee heeft al gemeld met haar experimenten aan de slag te zijn, het werkt!

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Hier-en-nu, Zelfrealisatie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Als je hoofd en je buik het oneens zijn!

  1. Ik ben het helemaal met je eens dat beiden van belang zijn. Je hebt je hoofd nodig om je te beschermen, ervoor te zorgen dat je geen on-doordachte dingen doet waar je later spijt van krijgt. En je hebt je emoties nodig en je fysieke gevoel. Over dat fysieke gevoel kun je in mijn andere blog (https://trudyvandenberg.wordpress.com/2014/11/05/wat-je-buik-je-kan-vertellen/) lezen. Als je het boeiend vindt volg het dan want er komen binnenkort nog meer delen bij over de emoties en over “wat de ziel je vertellen kan” ofwel wat je “andere weten” je continue vertelt als je ernaar kunt luisteren.
    Groetjes Trudy

    Dit was een reactie op een bericht dat ik kreeg, ogenschijnlijk van iemand met een yoga praktijk maar helaas blijkt het e-mail adres niet te werken en krijg ik een bericht dat het spam is.
    Ik reageerde dus op de opmerking “Leerzame artikel. Ik vind dat er een balans tussen beide moet zijn”.

  2. Pingback: Angsten verstoppen geeft STRESS…… in je hoofd en in je lijf en emoties! | Trudyvandenberg's Blog

Geef een reactie

