Van veroordelen naar beoordelen!

Like

‘Door niet te oordelen schep je stilte in je geest’. Een interessante uitspraak van een boeddhistische schrijver. Iedereen oordeelt continue over alles wat gezien, gehoord en gevoeld wordt. Zo vormen we een mening over de wereld en bepalen we waar we staan, onze identiteit. Vandaag de dag met de ‘social media’ doen we al helemaal niet anders, en nog openlijk ook.

Oordelen is een kwestie van vergelijken wat we zien, horen en voelen met wat we al kennen. Zo hebben we vaak zonder het te beseffen effectieve en ineffectieve oordelen.

Een effectief oordeel is bijvoorbeeld dat als ik brand ruik, en gelijk schrik en angst voel opkomen. Ik in actie kom om te checken of en waar er rook is en ik check met mijn neus waar de geur vandaan komt. Ik doe dat omdat ik een keer eerder heb meegemaakt dat er iets in brand stond terwijl ik het niet doorhad. Daar heb ik van geleerd. Nu check ik dus heel bewust de context om te beoordelen of ik iets kan doen, moet maken dat ik wegkom en de brandweer moet bellen of niet. Mijn oordeel is dan context afhankelijk en een bewuste beoordeling van de situatie.

Een ineffectief oordeel is dat ik mensen met rode haren niet aardig vindt omdat ik vroeger een vriendinnetje heb gehad met rood haar die een kattenkop was. Ik mijd mensen met rode haren omdat ze volgens mij altijd onbetrouwbare kattenkoppen zijn. Ik check geen context want ik weet het wel, weet precies hoe ze zijn. Ik ben dan aan het veroordelen.

Oordelen zijn nodig om een context in zijn perspectief te kunnen zien en het vervolgens te kunnen beoordelen gegeven die IMG_0875specifieke situatie. Het is vaak zinvol om het oordeel van meerdere mensen te horen alvorens je eigen beoordeling te maken. Immers de oordelen van anderen kunnen mij meerdere perspectieven op de werkelijkheid laten zien.  Alleen dan kan ik mijn waarneming en perspectief op de werkelijkheid eventueel verbreden. Wat ik niet ken zie ik niet maar kan ik door de ogen van een ander wel leren zien. Zo kan ik door situatie specifiek nuanceren mijn beoordelingsscenario’s uitbreiden.

 

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als verandermanager en teamcoach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om samen continue van en met elkaar te leren. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle perspectieven zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit ervaring weet ik "samen weet je meer".
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Hier-en-nu, Ontblokken en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

