De schreeuw van de leeuw in de muis!

IMG_0870.JPGHeb jij ook wel eens dat gevoel dat je een grandioos idee hebt, en zie je het dan al helemaal voor je hoe het zou kunnen zijn?
Dan heb jij het hart van een leeuw in je.

Wordt dat hart ook gezien?
Laat je het wel zien?

Of denk je bij voorbaat al, laat maar zitten. Ik wordt toch niet gehoord, gezien door anderen?
Of denk je het heeft toch geen zin, leuk idee maar er komt toch niets van, dat is me nog nooit gelukt?
Of sabel je jezelf al neer met dat het niet zo’n goed idee, dat er vast andere mensen zijn die dat al lang bedacht hebben of een nog beter idee hebben?
Dan ben je in feite ook een grijze muis.

Met andere woorden dan ben je grijze muis met het hart van een leeuw.
Je hebt grandiose ideeën maar die zien nooit het daglicht omdat jij ze zelf daar de kans niet voor geeft.

Wat is er aan de hand met die grijze muis in ons met het hart van een leeuw? Wees maar eerlijk we hebben er allemaal wel eens last van, ik ook!
Het zijn de momenten waarop we onszelf belemmeren door wat ik noem “het Calimero-effect

  1. De belemmeringen die we onszelf opleggen (zelf opgelegde -interne- beperkingen). Bij voorbaat zeggen we al tegen onszelf dat we het toch niet kunnen. Tja en als je dat zegt, begin je er ook niet aan, en bewijs je aan jezelf dat je het inderdaad niet kunt. Ik zeg altijd er is maar een manier om er achter te komen of je iets kunt en dat is door het te doen. Bovendien ontdek je dan vanzelf wat er voor nodig is om het eventueel wel goed te kunnen.
  2. Onvervulde verwachtingen (sociaal opgelegde -externe- beperkingen). De angst dat we de verwachtingen van anderen niet waar kunnen/zullen maken. Het niet waar kunnen maken van verwachtingen van anderen is niet leuk, dat is gezichtsverlies. Dan stel je een ander teleur en dat willen we niet. Het wordt nog erger als een ander hele hoge verwachtingen van ons heeft. Aan de ene kant vinden we dat wel prettig maar aan de andere kant levert dat ook een enorme druk op die stress en onzekerheid kan veroorzaken. Zeker bij mensen die een negatieve prestatie-motivatie hebben.
  3. Oude patronen (traumatisch opgelegde beperkingen). De ervaringen die we eerder hebben opgedaan geven ons zelfvertrouwen maar ze kunnen ons ook ondermijnen. Is iets eerder niet goed gegaan of niet gelukt en was dat helemaal niet leuk en begreep je ook niet goed wat er aan de hand was, dan kan het ervoor zorgen dat we in vergelijkbare situaties onszelf zonder er over na te denken al direct terugtrekken. Dan beginnen we er niet aan want het lukt toch niet en zodoende gaan we ook nooit leren het oude patroon te doorbreken.

Ik kan het niet, anderen kunnen dat beter, ik begin er niet aan want het lukt toch nooit! 

En we verpakken dat vaak met een grote mond (het hart van de leeuw die eigenlijk wel wil maar in het lijf van de muis niet durft) en zeggen dan vol overtuiging, daarvoor moet je niet bij zijn dat vind ik niet leuk om te doen of daar heb ik nu geen tijd voor. Maar ondertussen….., het verlangen van de leeuw is er wel.

Ze moeten me maar nemen voor wie ik ben en wat ik wel kan hoor ik dan zeggen.
En ik denk dan: Stilstand = achteruitgang want de wereld om je heen verandert continue, ieder moment van elke dag.

Vraag je maar eens af waar de leeuw in jou naar verlangd!

(Pssst, en luister eens heel eerlijk naar de excuses die jij voor jezelf maakt.)

Leven zonder je te laten belemmeren door de beperkingen die je jezelf oplegt is de uitdaging om in vrijheid authentiek jezelf te zijn. Het aanpakken van die beperkingen is je leerweg. Die beperkingen zijn er en iedereen heeft ze op enig moment. Het gaat erom dat je ernaar luistert. Niet om je te laten beperken maar om ze aan te pakken.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De schreeuw van de leeuw in de muis!

  1. Pingback: Van veroordelen naar beoordelen! | Trudyvandenberg's Blog

  2. Pingback: Als je hoofd en je buik het oneens zijn! | Trudyvandenberg's Blog

  3. Pingback: Je angsten als raadgever? | Trudyvandenberg's Blog

  4. Pingback: Angsten verstoppen geeft STRESS…… in je hoofd en in je lijf en emoties! | Trudyvandenberg's Blog

Geef een reactie

