Ik wil zo graag “goed bezig zijn”!

Vandaag had ik een gesprek met een coachee die maar druk druk druk druk was….. je kent dat wel!

Toch kreeg hij van zijn omgeving te horen dat hij de dingen niet afmaakte, opdrachten bij klanten liet hij maar doorlopen zonder ze af te maken en over te dragen, zijn administratie was niet bij, zijn boekhouding werkte hij niet bij…….en zo maar voort.

drukkidZijn werk, zei hij, vond hij wel leuk maar hij was de laatste tijd maar zo moe en bleef steeds maar langer werken. Ook een dag per week thuis werken om zich te kunnen concentreren en de dingen af te kunnen maken hadden geen effect. Er kwamen namelijk steeds nieuwe activiteiten bij. Hij had het gevoel dat hij achter zichzelf aanliep.

Hij vertelde me dit en ik heb hem alleen teruggegeven dat ik kon horen dat hij heel druk, druk, druk, druk was en dat hij daar zelf niet tevreden over was. Het feit dat hij niet tevreden was zei me dat hij eigenlijk wilde dat het anders was.

Hoe anders zou je willen dat het was vroeg ik hem? Ohhhh ik zou willen dat ik de dingen af kon maken, af kon strepen, over kon dragen zodat ik weer nieuwe activiteiten op kan pakken, want daar kom ik nu ook niet aan toe en dat vind ik niet goed en niet leuk.

“Nou” zei ik hem,  “je kent vast wel het onderscheid tussen de dingen die urgent en wel of niet belangrijk voor je zijn. Vaak moet het nu gebeuren omdat iemand het je vraagt. Het is alleen de vraag of het voor jou ook belangrijk is, hoort de vraag wel bij jou, en is het wel zo zinvol als jij de vraag beantwoord of help je de ander er meer mee om hem te ondersteunen zelf het antwoord op zijn vraag te vinden? Dan kan hij het overigens een volgende keer ook zelf en komt ie niet weer bij je terug, dat is twee vliegen in een klap.” Stephan Covey heeft daar een handig onderdeel aan gewijd in zijn boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap”.

Maak voor jezelf ook maar eens onderscheid tussen de vier kwadranten en deel alles waar je je zoal mee bezig houdt maar eens in. Zelf doe ik dat ook regelmatig en het verrast me iedere keer weer hoe er toch weer taken insluipen waar ik me zelf niet mee bezig zou willen/moeten houden. Covey spreekt in zijn boek over de doeners, later doeners, planners en dumpers, dat is als ze in hun kracht zijn. Echter zodra ze daarin doorslaan wordt de doener een ja-knikker, de later doener een treuzelaar, de planner wordt dan een doorgever en de dumper een verspiller. En ja…. als we onszelf als ja-knikker met werk overeten dan is dat uiteindelijk niet effectief.

 

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Feedback, Uncategorized, Wat is er nodig?, Wie ben ik?, Zelfreflectie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

