Nood-roep

Ik kreeg een telefoontje met een type bericht dat ik steeds vaker hoor.

“Ik trek het niet meer. Er is zoveel in mijn leven gaande allemaal tegelijk. Ik wordt er depressief van. Mijn man zijn baan is opgezegd, mijn vader is overleden, mijn beste vriendin is heel ziek, mijn eigen bedrijfje loopt niet, solliciteren werkt niet en wil ik eigenlijk niet, ik ben niet tevreden met mezelf en mijn partner, ik ben niet gelukkig, ik mis liefde in mijn leven, ik slaap slecht, ik voel me rot, ik weet niet meer wat ik wil ….. “.
En ga zo maar door.

Tja daar zou ik me ook niet happy bij voelen denk ik dan.
Er gebeurt zo veel zo snel allemaal tegelijk, er komt zoveel op ons af omdat de wereld om ons heen zo snel verandert.

Welke rol hebben we zelf daarin?
Hoe doe jij dat in jou leven?

Doen we daar zelf nog een schepje bovenop, op die onrust?
Omdat we zoveel willen, en liefst ook allemaal NU!
Ben jij ook zo veeleisend van jezelf en vind je dat het allemaal nu moet?

Of weten we zelf in die drukte, chaos van gebeurtenissen, de rust te bewaren en voor onszelf te creëren?
Kun jij dat voor jezelf?

depressie freeimages

 

Mijn tips zijn heel simpel, zo lijkt het (dat weet ik), maar in de praktijk van alle dag vraagt het van je dat je van jezelf kan houden. (Probeer maar eens of je uit volle borst met Harry mee kunt zingen en ervaar hoe dat voor je is).

  1. Focus aanbrengen, keuzes maken voor wat nu echt belangrijk voor je is
  2. Je aandacht richten op de dingen waarop je nu invloed hebt en die je nu kunt inzetten, veranderen zodat je voor jezelf succes kunt scoren
  3. Als het niet gelijk lukt zoals je voor ogen had, niet je doel en keuze bijstellen maar dat wat je deed veranderen. Zeg niet tegen jezelf dat is fout, maar dat was niet effectief.
    Probeer je doel op een andere manier te bereiken. Neem daarvoor de rust en tijd om te reflecteren en andere wegen te ontdekken om dat wat je wilt te bereiken.
    Praat ook met anderen om te horen hoe zij dat aanpakken en probeer het eens op die manier. Zo ontdek je of dat wel werkt en of die manier je wellicht ook kan passen.
    Heb compassie met jezelf (niet alles wat je doet is gelijk effectief) en geef jezelf daarmee de ruimte en ga experimenteren en leren.

Als dit je lukt voor de korte termijn doelen die je hebt dan kun je daarnaast ook aan je lange termijn doelen gaan werken. Die werken op dezelfde manier. Als het goed is ontstaat er zo een balans tussen je korte en lange termijn doelen die naast elkaar de aandacht krijgen. Gebeurt er iets bijzonders in je leven dan zul je die balans opnieuw moet bekijken, keuzes maken -aandacht richten – wat je deed veranderen, om jezelf niet te over-eten. Je kunt immers niet alles allemaal tegelijk én in ene keer goed doen.

“Hou van jezelf en neem jezelf en je wensen en behoeftes serieus”.
“Give yourself a break”.

Heb jij tips voor wat anderen zou kunnen helpen om zichzelf wat rust te gunnen, post ze dan hier! Delen is immers vermenigvuldigen.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Hier-en-nu, ontwikkelen, Uncategorized, Wie ben ik?, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

