Leerling blijven we allemaal!

De Leerling is degene die alles nog moet leren schreef ik eerder. De leerling die het vak af moet kunnen kijken van een ander, een ander na moet kunnen doen om te ervaren hoe het vak kan werken. Afkijken, observeren en kopiëren zijn dus belangrijke vaardigheden in deze fase van ontwikkeling.

Leerling zijn vraagt verschillende vaardigheden in de verschillende fases van het leven.
Als je nog jong en onervaren bent is het leerling zijn vaak eenvoudig. Allereerst omdat je nieuwsgierig bent en nog veel wilt leren. Anderen verwachten ook niet anders van je dan dat er erg veel is dat je nog niet kunt/weet. Niemand kijkt je erop aan als je onwetend bent. Anderen leggen je graag een en ander uit. Je mag alles vragen. Je mag een ander na doen, afkijken en kopiëren is geheel toegestaan, het wordt zelfs als heel positief ervaren. Daarmee is de weg om te leren een eenvoudige als je van deze mogelijkheden en kansen volop gebruik weet te maken. Fouten maken is zelfs toegestaan en wordt als onderdeel van het leerproces gezien.

De vaardigheden die we in deze fase nodig hebben zijn o.a.: nieuwsgierig zijn, vragen stellen, luisteren, observeren, durven uitproberen, fouten durven maken, anderen serieus nemen, feedback kunnen vragen en accepteren dat niet alles gelijk in ene keer gaat zoals we dat willen.

IMG_0789.JPG

Leerling zijn vraagt nogal wat van je naarmate je ouder wordt en denkt meer te kunnen dan vroeger, denkt meer te weten dan een ander wellicht omdat je vindt dat je inmiddels kundig bent. Als je iets eerder zonder succes hebt gedaan dan kan dat je leren in de weg zitten, blokkeren. Je weet immers dat het toch niet werkt. Bovendien verwachten anderen, denken we, van je dat je het al kunt. Niets is echter minder waar. De meeste mensen vinden het zelfs leuk om hun kennis en kunde aan een ander over te dragen door het voor te doen en/of door het uit te leggen.

 

Ik moest verschrikkelijk lachen toen ik deze animatie zag die duidelijk maakt dat kopiëren geen diefstal is maar fun. Alleen heb ik het hier natuurlijk niet over alle vormen van kopiëren, sommigen vormen blijven toch echt diefstal.

Tip: Hou de leerling in jezelf dus vooral actief en alert, blijf vragen en kopiëren om te kunnen blijven leren, er is nog zoveel dat je niet weet, kent en kunt.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Communicatie, ontwikkelen, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Leerling blijven we allemaal!

  1. Pingback: Met de snelheid van een Gazelle op weg naar meesterschap | Trudyvandenberg's Blog

Geef een reactie

