Op weg naar Meesterschap……

Ik hoorde iemand praten over het oude vakmanschap en de vroegere vakopleidingen. Dat bracht me aan het denken. Hij maakte ongeveer het volgende onderscheid dat ik met mijn inzichten heb aangevuld:

De Leerling is degene die alles nog moet leren, het vak af moet kunnen kijken van een ander, een ander na moet kunnen doen om te ervaren hoe het vak kan werken. Afkijken, observeren en kopiëren zijn dus belangrijke vaardigheden in deze fase van ontwikkeling.

Daarna wordt de leerling Gezel, die bij meerdere vakmensen het vakmanschap gaat afkijken om de verschillen met elkaar te vergelijken en om zich verschillende methoden van werken eigen te maken gericht op hetzelfde resultaat. De Gezel herkent dat er niet maar “een weg naar Rome is” en is in staat te zien welke weg in welke situatie de meest effectieve is. Open staan voor nieuwe en diverse manieren van werken is in deze fase van belang.

Het Meesterschap ontstaat op het moment dat de Gezel in staat is om op basis van de verschillende manieren van werken die bekend zijn zelf een idee te krijgen om nieuwe combinaties van werken te bedenken die tot nieuwe resultaten leiden, soms daar zelfs iets geheel nieuws aan toe te voegen en daarmee te durven experimenteren.

Meesterschap is ook een kwestie van doseren, in plaats van te doen wat al bekend is, kiest de Meester precies dat wat in welke hoeveelheid nodig is zonder te overdrijven. Nuanceren, balanceren en doseren zijn de sleutelvaardigheden van de meester naast vernieuwing, analyseren, reflecteren en experimenteren.

Ontwikkeling vraagt dus per fase andere vaardigheden!
Het grappige is dat we als mens deze verschillende vaardigheden dus ook per fase van onze eigen ontwikkeling steeds weer opnieuw verder ontwikkelen met dat we ouder én (dat mag je hopen 😃 )wijzer worden.
De komende weken zal ik hier per fase meer over vertellen om met je te delen wat ik hier zelf over ontdekt heb vanuit mijn perspectief en professionaliteit als Master in Learning en Development. Ik kijk naar hoe de mens zich ontwikkeld in de context van zijn (werk)omgeving.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, ontwikkelen, Uncategorized, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Op weg naar Meesterschap……

  1. Pingback: Met de snelheid van een Gazelle op weg naar meesterschap | Trudyvandenberg's Blog

Geef een reactie

