De bodemloze put vullen…..

Een van mijn huidige coachees vindt het lastig om met afwijzingen om te gaan. Collega’s, managers, familieleden, vrienden, partners, eigenlijk allerlei vormen van relaties die haar afwijzen doen haar pijn. Ze voelt zich niet gezien, gehoord en bovenal niet gewaardeerd. Mensen kunnen zeggen dat ze haar waarderen maar ze zullen altijd in hun gedrag wel iets doen waardoor ze haar ook een keer afwijzen. Het is juist dat afwijzen dat ze hoort en oppakt. De waardering die ze krijgt, hoort ze niet, neemt ze voor lief, vertrouwd ze niet, stelt ze ter discussie. Dus wat denk je…….? De mensen om haar een doen al niet eens meer hun best om haar te waarderen, ze hoort het toch niet, accepteert het toch niet, het heeft toch geen enkele zin. Ze gaan zich juist richten op alles wat nog niet goed genoeg is, wat beter kan. En ja….. er is een ding dat we zeker weten, alles kan altijd beter en dat weten we pas als we het gedaan hebben. Daarom zeg ik altijd, hoe eerder je iets gedaan hebt hoe eerder je weet hoe het beter kan. Je kunt er wel uren, dagen, weken over na blijven denken maar daarmee kom je geen steek verder. Je weet pas echt hoe en of iets werkt als je het uitprobeert.

waterput2In ieder geval …. die coachee van mij krijgt nu ook steeds mensen om haar heen die haar niet waarderen voor alles wat ze doet, kan, kan doen, zou kunnen doen en daardoor krijgt ze ook niet langer de kansen om zich verder te ontwikkelen. Tja zo gaat dat nou eenmaal. Dat waar je bang voor bent trek je aan, dus ze heeft nu vanzelf de schuursteentjes op haar pad gekregen, de mensen op te oefenen om de waardering voor haar te horen, en om echt te gaan staan voor de bijdrage die ze kan en wil hebben. Niet omdat anderen dat van haar vragen maar omdat ze er zelf volledig achter staat.

Mensen die niet afgewezen willen worden hebben er vaak alles voor over om erbij te horen. Dat ‘alles’ gaat zover dat ze over hun eigen grenzen heengaan, waar ze dan weer heel ontevreden over zijn. Als je zo sterk door anderen gewaardeerd wilt worden is dat een bodemloze put die nooit gevuld kan worden. Je zult zelf de bodem in die put dienen te leggen door jezelf te waarderen voor wie je bent en wat je bijdrage is en kan zijn. Alleen dan komen de pluimen van anderen ook echt binnen.
Let maar eens op hoe vaak je “ja maar …”  zegt als iemand zijn waardering voor je uitspreekt.

Probeer na een dag hard werken eens voor de spiegel te gaan en tegen jezelf te zeggen waar je tevreden over bent. Of gewoon tegen jezelf te zeggen, “dat heb je goed gedaan vandaag”, “ik ben tevreden over je en trots op je”!

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Omgaan met tegenslag, ontwikkelen, Uncategorized, Wat is er nodig?, Wie ben ik?, Zelfreflectie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

