“Voor de Papa’s van deze wereld?”

Vandaag sprak ik een coachee die zich tijdens de laatste sessie had gerealiseerd dat hij zich als de papa van veel van zijn collega’s, klanten, en zelfs zijn baas opstelt.

Ik hou van papaAls hij de hulp van zijn collega’s nodig heeft, bedenkt hij zelf al dat het teveel werk voor ze is en vraagt ze dus niet eens om hun hulp. Als zijn baas gebonden zit aan tijdschema’s dan zegt hij niet dat hij bepaalde tijdslimieten niet gaat halen, want hij vindt dat zijn baas daar toch niets aan kan doen en zo houdt hij de tijdsdruk bij zichzelf en vindt hij dat hij zelf een oplossing moet genereren. Als zijn klanten zaken niet begrijpen gaat hij het nog eens en nog eens op een andere manier uitleggen net zolang totdat zijn klanten het begrijpen. En als ze het dan nog niet begrijpen neemt hij zelf de verantwoordelijkheid en biedt hij andere mogelijkheden gewoon niet aan. Met andere woorden alle verantwoordelijkheden draagt hij op zijn schouders, en zijn schouders alleen.

Wat denk je? Ja inderdaad hij is er ondertussen doodmoe van geworden en merkt aan zichzelf dat hij geen plezier meer in het werk heeft. Vind je het gek?

Maar wat gebeurt er als ik er iets van zeg? gaf hij aan. Er is maar een manier om daar achter te komen en dat is het uitproberen in een specifiek voorbeeld. En ja hoor dat heeft hij gedaan en hij was verrast met het resultaat want het werkte, hij kon de lasten delen met anderen en verantwoordelijkheden delen en overdragen.

Ook in een ander situatie probeerde hij om tegengas te geven op iets wat hem gevraagd werd en wat teveel voor hem werd. Hij kreeg pushback van zijn baas, die aangaf dat hij er niets aan kon doen en dat hij het er voorlopig nog maar even mee moest doen. En…. natuurlijk dat begreep mijn coachee.
Hij accepteerde dat zijn probleem van na 5 maanden lang 1,5 job doen terwijl het hem allemaal veel en veel te veel was geworden er nu nog eens 2 maanden bij kwamen, zijn baas kon er immers toch niets aan doen. Omdat hij zijn werk niet meer leuk vond, slecht sliep, een hoge werkdruk (stress) sinds lange tijd had ervaren was hij al bij de bedrijfsarts geweest die zich zorgen om hem maakte voor de fysieke consequenties. Als je zo doorgaat gaat het niet goed met je, daar moet iets in veranderen heeft die hem gezegd. Maar ja waarom wil papa zo graag voor de hele wereld zorgen?

Vandaag kwam de aap uit de mouw. Wat gebeurt er als ik het niet doe? Wordt ik er dan niet uitgegooid, er zijn al zo veel reorganisaties gaande, wellicht ben ik dan de volgende? Dat ging er door zijn hoofd én zo zei hij “ik hou niet van ruzie”, ofwel ik hou niet van conflicten dus ik ga ze uit de weg en zeg niet wat ik wil en nodig heb. Ofwel ik cijfer mezelf weg voor anderen zodat zij mij aardig vinden en ik mijn job kan behouden en daarvoor ga ik steeds weer over mijn grenzen, en laat ik anderen ook over mijn grenzen heengaan.

Vind je het gek dat hij zijn werk niet meer leuk vindt? Herken je dit van jezelf? Ga jij ook over je eigen grenzen heen en laat je anderen over jou grenzen gaan omdat je aardig gevonden wilt worden en bang bent om afgewezen te worden?

De vraag is, wil je wel die papa van de hele wereld zijn? Wil je dat echt? Wil je alle zorgen van alles en iedereen op je nemen? Wil je door iedereen aardig gevonden worden? Waar leg jij de grens???????
Kijk maar eens of jij voor jezelf die grens kunt benoemen, want daar begint het. Kun je die grens niet helder benoemen dat heeft dat als gevolg dat die grens er niet waarneembaar voor anderen en jezelf is…. en dus ga je er overheen!

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Omgaan met tegenslag, ontwikkelen, Uncategorized, Wie ben ik?, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

