Wie ben ik? spel voor jongeren is gelanceerd! Wil jij het ook gaan gebruiken?

Pas geleden kwamen we met een 7 tal coaches bij elkaar omdat we jongeren effectiever willen ondersteunen bij hun zoektocht naar wat ze zelf willen.

Het kiezen van wat te gaan doen na de middelbare school blijkt voor jongeren heel lastig te zijn. De eerste confrontatie met dat keuzeproces is het omgaan met de vraag welke vakken te laten vallen en vervolgens een vakkenpakket of profiel te kiezen. De grote uitdaging daarbij is om niet te doen wat ouders willen dat hun kinderen gaan doen, niet te doen wat docenten vinden wat jongeren moeten gaan doen maar een eigen keuze maken. Het gaat erom een keus te (durven) maken voor wat je passie heeft.

Wij werken veel met volwassenen en zien dagelijks de problemen die het (later) geeft als je niet kiest om je te ontwikkelen in de richting van wat je motiveert, wat je passie heeft, waar je van droomt. Meestal komt de man met de hamer dan vroeg of later.

20140615-175916-64756668.jpg

Lezen we de berichten over drop-out en studieswitchers dan lijkt dit alleen maar erger te zijn geworden. Niemand lijkt te schrikken van een percentage uitvallers van 40% gedurende de eerste drie studiejaren. Erger nog ik hoorde laatst een opmerking “Wees blij dat het geen 70% in het eerste jaar is, er zijn opleidingen die dat halen!” Nou vraag ik je! Wat een frustratie heeft dat tot gevolg? Tijdverlies? Verlies aan zelfvertrouwen? Motivatie verlies? Of is het gebrek aan motivatie dat hiervan de oorzaak is? (En om over de kosten voor de samenleving die dit met zich meebrengt nog maar te zwijgen.)

Al pratende en werkende met scholieren kwamen we er achter dan er velen zijn die niet tegen het advies van docenten en ouders in durven te zeggen wat ze echt willen. Daardoor gaan ze doen waar ze niet achter staan. Tja, gaat dat dus werken? Kennelijk niet!

Daarom hebben we een spel ontwikkeld dat op speelse wijze helpt om bewustere keuzes te kunnen maken door uit te leren spreken wat je wil, kan, doet en daarmee te bieden kan en wil hebben. Zo worden scholieren mondiger om hun eigen wensen en behoeftes uit te spreken in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling en daarmee voor hun toekomst.

We gaan het spel nu met jongeren spelen en bespreken de effecten in november met elkaar om dan vervolgens samen de verbeteringen aan het spel aan te brengen.
Wil je ook met het spel aan de slag en met ons meedoen. Je ervaringen delen en meebouwen aan een tool om jongeren effectief te ondersteunen? Stuur dan een bericht naar trudy@2bmyself.nl.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Spellenavonden, Uncategorized, Wie ben ik? en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

