Geef je kwaliteiten de kans!

lekker-boeiendVorige week had ik een coachee die tijdens ons gesprek al snel een paar keer de zin “boeit me niet” had geroepen in de context van het belangrijk vinden wat anderen denken. Het viel me op en ik herhaalde het steeds in een samenvatting als hij dat zei.  Ik wilde zeker weten dat ik hem goed gehoord had, maar ook omdat ik nieuwsgierig was of hij het nog steeds zou bevestigen op het moment hij die zin van zichzelf zou horen. En ja hoor, steeds weer werd er bevestigend geantwoord. Langzaamaan werd ik steeds nieuwsgieriger waar dat zinnetje toch vandaan zou komen, en wat het nou echt te betekenen had.

Op een gegeven moment vertelde mijn coachee dat hij vroeger, al op de lagere school, eenzaam was geweest. Hij had geen moeite met leren, was de groep vooruit en merkte dat hij er soms heel andere ideeën op nahield dan de anderen. Hij was een buitenbeentje, dacht anders dan de anderen. Deed anders, want de anderen meestal niet goed begrepen. Al vroeg had hij zelf door dat zijn creatieve ideeën soms een zinvolle bijdrage waren, en dat het ervoor zorgde dat de anderen op een andere manier gingen kijken, daardoor andere dingen gingen doen dan wat ze gewend waren en dat vond hij leuk om in beweging te zetten. Toen hij dit vertelde hadden we beiden ineens door waar dat “boeit me niet” vandaan kwam. Om zijn kwaliteit van “brenger van nieuwe ideeën” te kunnen laten zien en ontwikkelen had hij het nodig gehad om zich van de anderen af te schermen. De beste manier voor hem toen was om tegen zichzelf te zeggen: “wat de anderen zeggen, denken en doen boeit me niet, ik ga mijn eigen gang”.

Het lastige voor hem vandaag de dag is dat dit patroon van reageren op anderen als “boeit me niet”  niet altijd een effectieve manier van reageren is om zijn doel te bereiken. Vroeger was het zinvol om het kind in zichzelf te beschermen en zijn creativiteit te laten ontplooien, echter nu als volwassene heeft hij dat niet langer meer nodig. Integendeel het verwijdert mensen van hem, terwijl hij nu juist effectiever zou willen samenwerken, meer gehoord wil worden voor wat zijn bijdrage kan zijn omdat hij met zijn creativiteit anderen juist in beweging wil en kan brengen.

In aanvulling op mijn vorige blog kun je hier dus nog een voorbeeld van een patroon vanuit vroeger zien dat nu (als volwassenen) actief is en eerder belemmert dan stimuleert.
Ga voor jezelf maar eens na of jij ook van die patronen van reageren hebt! Volgens mij heeft iedereen ze wel, ik in ieder geval ook. Ze hebben je gemaakt tot wie je bent en nu is het tijd om ze als kwaliteit te gaan leren doseren, niet langer als automatismen in te zetten maar bewust en gedoseerd.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Hier-en-nu, ontwikkelen, Uncategorized, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

