Het is “Mijn POP”!

(Persoonlijk OntwikkelPlan)

Veel bedrijven werken tegenwoordig met Persoonlijke OntwikkelPlannen. Medewerkers wordt gevraagd die volgens een bedrijfsformat te maken. In de meeste gevallen moet daar dan de goedkeuring van de managers op komen. Die stelt een en ander bij en vervolgens wordt het POP in een dossier bij HR als hardcopy of digitaal ingeleverd en opgeslagen. Niemand kijkt er meer naar en na een jaar, ter voorbereiding van de “performance review”, wordt het POP weer uit de kast gehaald. Dan blijkt dat er niets van is gerealiseerd.
Nee zo werkt het dus niet…..

Wil jij echt aan je ontwikkeling werken?
Dan moet het dus anders.

Sta een moment stil bij jezelf!

Stel jezelf de vragen: Wie ben ik? en Wat wil ik?

ik stopbord

Het woord Persoonlijk OntwikkelPlan zegt het eigenlijk al. Het betreft hier een plan dat persoonlijk is. Met andere woorden het is jouw plan en jij bepaalt wat erin staat en hoe je het bijstelt. Je slaat het zelf op, maakt steeds aanpassingen, aanvullingen en correcties gebaseerd op voortschrijdend inzicht. Zo is je plan een levend document. En het zorgt ervoor dat je regelmatig stilstaat bij jezelf om je af te vragen of dat wat je doet nog steeds past bij wat jij wilt.

Het ontwikkelplan is bedoeld om jezelf (door terug- en vooruit te kijken) te ondersteunen bij het werken naar een doel dat je voor je zelf hebt. Jouw samenwerking met het bedrijf waar je nu werkt kan daar onderdeel van zijn en dus een tijdelijke deelplan vormen van het grotere plan voor jezelf.
Ja, dat deelplan kun je natuurlijk samen met je huidige manager bespreken. Mede door dat gesprek ga je dan ontdekken wat je op je huidige positie bij deze werkgever wel en niet van je plan waar kunt maken. Gebaseerd daarop kun jij dan je eigen plan trekken, net zo goed als het bedrijf dat kan doen.

Jij bepaalt dan in hoeverre je bij dat bedrijf en die functie wilt blijven werken, omdat het wel of niet in je (Wie ben ik? Wie wil ik zijn?) plan past. Op dezelfde wijze kan het bedrijf ook bepalen in hoeverre jouw doelstellingen en interesse passen bij de doelstellingen van het bedrijf. En of de competenties die je hebt en waaraan je wilt werken op dat moment ook passend zijn voor het bedrijf om de resultaten te behalen die het wil bereiken (Wat is er nodig?).

Wil je een voorbeeld van een opzet voor een Persoonlijk OntwikkelPlan dan kun je die Digitaal Persoonlijk Ontwikkel Plan. Laat het je niet belemmeren om er vooral je eigen invulling aan te geven, verander eraan wat jij wilt zodat het voor jou goed werkt.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Communicatie, Hier-en-nu, Uncategorized, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

