Het onmogelijke kon!

Door een vraag die ik van een klant kreeg voor een probleem moest ik aan een ervaring uit mijn eigen loopbaan denken die ik graag met jullie deel.

Doorlooptijd gedeeld door twee

18 maanden in tweeën geknipt!

Vijftien jaar geleden was ik onderdeel van een multi disciplinair management team dat de opdracht kreeg om de doorlooptijd van de ontwikkeling van een nieuw product tot aan het eerste prototype drastisch terug te brengen, namelijk van 18 naar 9 maanden.

Ik herinner me nog onze eerste reacties tijdens de management team vergadering waar we dit te horen kregen: “dat is onmogelijk, dat kan nooit”. We somde allerlei redenen waarom het onmogelijk was. Op dat moment waren we ervan overtuigd dat het een onmogelijke opdracht was en we waren boos op de Vice President die onze deze “onmogelijke” opdracht gaf.

Na de vergadering hield de opdracht ons heel erg bezig. We spraken erover onderling, bij de koffie, tijdens andere meetings, eigenlijk overal waar we elkaar zagen, het liet ons niet los. Weken gingen voorbij en we bleven boos en vonden dat de Vice President ons niet begreep.

Twee maanden gingen er voorbij en onze weerstand groeide en er kwamen steeds meer redenen bij waarom die opdracht onmogelijk was. Toen riep de Vice President ons bij elkaar met de opdracht om te gaan onderzoeken wat ervoor nodig zou zijn om de doorlooptijd met 50 % tijd terug te brengen. We kwamen bij elkaar, mopperden eerst nog wat en gingen toen aan de slag. We zouden hem wel eens het bewijs leveren waarom zijn opdracht onmogelijk was. We gingen aan de slag om te benoemen wat ervoor nodig was om de doorlooptijd drastisch terug te brengen, zonder aan de 50 % te denken. Massa’s ideeën kwamen naar boven en het bijzondere was dat we langzaamaan steeds enthousiaster werden en dat er steeds meer ideeën naar voren kwamen waarvan we van tevoren het bestaan niet wisten.

Wat ons al doende duidelijk werd was dat we deze opdracht vanuit een multidisciplinaire invalshoek moesten bekijken. Al doende ontdekten we zelf dat het lastig was om creatieve ideeën te genereren over je eigen discipline, het waren juist de mensen van andere disciplines die de goede vragen stelden waardoor je na ging denken waarom we nu eigenlijk deden wat we deden en waarom het niet anders kon. Juist zij kwamen met suggesties hoe het anders zou kunnen, waarop de eerste reactie meestal “belachelijk” was.

Later bleek er een nieuwe creatieve denkwijze in te liggen, waardoor er een nieuw gezichtspunt ontstond. Als MT stelden we meerdere multidisciplinaire teams aan die met een aantal van onze ideeën aan de slag gingen en wonder boven wonder kwamen er fantastische nieuwe oplossingen en mogelijkheden aan het licht die ook implementeerbaar bleken, voornamelijk omdat we de ontwikkelaars met de productie experts bij elkaar hadden gezet waardoor veel onvrede die er was over de onderlinge samenwerking, en eerder nooit geuit was, nu ook direct besproken en aangepakt kon worden.

Zelf merkte ik dat ik – juist vanuit mijn niet technische perspectief maar vanuit mijn Human Resources achtergrond – veel ogenschijnlijk domme vragen stelde in de vergaderingen waar ik onderdeel van was. Maar doordat mijn vragen zo gericht waren op de samenwerking en het voorkomen van dubbelingen in het  werk, bleek mijn bijdrage juist heel zinvol omdat het de anderen hielp vanzelfsprekendheden te herkennen en die ter discussie te stellen.

Ik merkte dat mijn input gewaardeerd werd, dat gaf mij zelfvertrouwen en langzaamaan begon ik mij steeds vrijer te voelen om mijn input te leveren. Ik voelde me daadwerkelijk onderdeel van het MT en tegelijkertijd van het gehele project. Ik was op de hoogte van wat er speelde en kon zo ook mijn vakinhoudelijke ondersteuning beter leveren en ervoor zorgen dat de juiste mensen met de juiste capaciteiten op het juiste moment op de juiste plek aan het werk konden gaan.

Wat aanvankelijk onmogelijk leek bleek uiteindelijk toch mogelijk te zijn. We konden zelfs nog een stapje verder gaan in de richting van 6 maanden! Een schijnbaar onmogelijke opdracht had er voor mij toe geleid dat ik mijn grenzen kon verleggen en meer zelfvertrouwen kreeg. Daardoor werd ik een lid van het MT met een echte bijdrage.

Ons team kreeg uiteindelijk van de Vice President de erkenning: “High Performance Team”. Ik ben mijn collega’s sinds die tijd regelmatig voor verschillende, voor mij schijnbaar onoplosbare problemen, op gaan zoeken en ontdekte steeds weer dat zij vanuit een totaal ander perspectief nieuwe suggesties konden geven. Het meest interessante vond ik nog dat toen ik ze eenmaal beter leerde kennen, ik vaak zelf al kon bedenken hoe zij over een onderwerp zouden denken, zelfs zonder hen dat te vragen. Hun perspectief was als het ware deel van mij geworden en ik draag het perspectief van ieder van hen ook vandaag de dag nog steeds in me.

Regelmatig denk ik nog:  Henk zou dit nu zo aanpakken, Wim zou dit nu zeggen, Aad zou er zó mee omgaan en Ron en Richard en Bob en….. zouden nu dit tegen me zeggen.

Ik heb ervan geleerd dat er veel meer mogelijk is dan ik vaak zelf denk als ik er samen met anderen vanuit verschillende perspectieven mee aan de slag ga en daarom werk ik graag samen met mensen die anders zijn en een andere achtergrond hebben omdat ik mijn perspectief op die manier constant kan verbreden. Vermoeiend soms, lastig en o zo interessant, verhelderend en verrijkend!

Want dát maakt het onmogelijke mogelijk !

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Hier-en-nu, Presence, Uncategorized, Wat is er nodig?, Wie ben ik?, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

