Je eigen verhaal (kunnen) vertellen

Gisteren was ik bij een college Business Spiritualiteit van Paul de Blot. Daar waren twee presentatoren, Mieke en Henk, die zich in storytelling hebben verdiept. Hun doel was het publiek door middel van een metaforisch verhaal aan het denken te zetten over de betekenis en impact van verhalen. Tijdens het college begon het tot me door te dringen dat de methode van communicatie die ik in de loop van de jaren ontwikkeld heb, gericht is op het (laten) vertellen verhalen. Ik heb gemerkt dat het juist de oprechte interesse in het verhaal van de ander is, dat iets bijzonders laat gebeuren. Mijn ontmoeting van afgelopen vrijdag, zoals ik eerder heb beschreven is daar een voorbeeld van.

Mijn collega en ik waren ieder geïnteresseerd in elkaars verhaal, geïnteresseerd in wat er op dat moment in elkaars leven speelde. Die interesse toonde zich in de aandacht die we voor elkaar hadden, het oogcontact, de glimlach die we elkaar ter herkenning en aanmoediging om door te vertellen steeds gaven. Hoe we van elkaars verhaal tussendoor af en toe een samenvatting gaven om even te proeven of we nog op hetzelfde spoor zaten maar ook ter stimulans, verheldering, aanvulling en aanmoediging. We zaten in hetzelfde energieniveau, enorm enthousiast, nieuwsgierig en geïnspireerd, in verbinding. Dat was ook waarom we ieder een stapje verder gingen dan verwacht. Omdat we ons gehoord voelden door elkaar doken we zonder het te beseffen dieper in onszelf om na te gaan waarom we dachten en voelden wat we deden waardoor we diepere vergeten en onderbewuste lagen van ons weten aanspraken. We zeiden tot onze verrassing dingen waarvan we ons daarvoor niet bewust waren, die wel klopten en verduidelijking gaven voor onszelf en de issues die we deelden. Ze werkten en gaven ons inzicht in hoe met eea effectiever en efficiënter verder te gaan en ik kon het verhelderende effect ervan ervaren. Het delen van onze verhalen en de aandacht die we voor elkaar hadden heeft een helend en stimulerend effect gehad. Elkaar op deze wijze kunnen ont-moeten is wat inspiratie geeft en versnellend werkt om de issues van alle dag aan te kunnen pakken. Het was ook die betekenis die Henk en Mieke gisteren aan ons probeerden over te brengen, storytelling werkt helend en stimulerend en we zouden daar veel meer gebruik van kunnen maken door anderen te stimuleren hun verhaal te vertellen en de tijd te nemen om nieuwsgierig en oordeelloos naar hun verhalen te luisteren.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Hier-en-nu, Inlevingsvermogen, Presence, Wie ben ik?, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

