Hier-en-nu geeft rust!

Hoe houd ik alle ballen in de lucht? … Leven in het hier-en-nu!

Hoe doe ik dat?

Als ik die vraag krijg zeg ik: “dat doe je al” en “zodra je er over na gaat denken ben je het vergeten”.
Mijn hoofd dat maar blijft malen en alles wil begrijpen is een prachtig instrument om alles wat ik meemaak, hoor en zie te categoriseren en op te slaan, zodat ik er later nog eens “bij kan”. Met dat categoriseren ontstaan ook patronen (mentale modellen met vaste waarden en normen) in mijn hoofd, die ik vervolgens voor waar aanneem. Zo reageer ik vaak (onbewust) heel snel op basis van de herkenning van die opgeslagen patronen in plaats van te reageren op wat er wérkelijk aan de hand is. Dan zie en hoor ik niet eens precies wat er gaande is, maar selecteer ik uit dat wat er gebeurt is dat wat ik vanuit die opgeslagen patronen herken.
In veel gevallen is dat mechanisme handig, vooral waar het gaat om alledaagse zaken. In ándere gevallen, specifieke situaties, in contact met anderen, vind ik dit niet handig werken. Ik ben dan niet in contact met de ander en dat wat er werkelijk gebeurt, in plaats daarvan kijk ik vanuit het verleden en mijn ingesleten patronen.

Als ik kijk, luister en ervaar in het moment, los van patronen, ervaar ik ieder moment als nieuw en uniek en is iedere ervaring bijzonder, intens, vernieuwend en inzicht gevend in wat er op dít moment werkelijk (als onderstroom) gaande is.

20120129-111625.jpg

Probeer het eens uit, ervaar, voel, luister en zie wat er nu is, voor jou. Je hoeft het niet te verklaren, niet te analyseren, je hoeft geen yoga, zen, ademhalings- of mindfullnesstechnieken te gebruiken … niets van dat alles. Voel de ruimte om je heen en jezelf in die ruimte waar jij je nu bevindt. Hoor de geluiden om je heen en het geluid van de ruimte. Kijk naar een centraal punt terwijl je alles ziet ook de leegte die er gewoon is. Houd dat gevoel vandaag eens vast. Ervaar dat je ervoor kunt kiezen dit te ervaren in het hier-en-nu, zoals je dat nu hebt gedaan.
Het geeft mij rust en aandacht bij wat ik doe “in het moment”. Geniet er van als het voor jou ook werkt, ik ben benieuwd of het jou ook bevalt dus laat een bericht achter bij de reacties als je dat met mij en anderen wilt delen. Je kunt me ook een mailbericht sturen als je dat prettiger vindt.

Met hart gemeende groeten, Trudy

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Wat is er nodig?, Wie ben ik?, Zelfrealisatie, Zelfreflectie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hier-en-nu geeft rust!

  1. Dit is op 2bcoaching herblogden reageerde:

    Ter ondersteuning bij de drukte van alledag!

Geef een reactie

