Intervisie: Waarom doe je wat je doet?

20110824-080134.jpg Waarom doe jij wat je doet?
Hoe vaak sta je erbij stil om jezelf af te vragen waarom je doet wat doet?
Laten we eerlijk zijn, niet vaak.
Het is voor jou toch immers duidelijk waarom je doet wat je doet!
Niet dan?

Ik merk bij het coachen van mensen dat er zoveel automatismen in het handelen geslopen zijn dat het inderdaad heel vaak zo is dat je eigenljk helemaal niet meer bewust weet waarom je doet wat je doet.
Zelf ervaar ik dat ook aan den lijve als collega coaches mij vragen waar iets met een client heb aangepakt zoals ik dat heb gedaan. Het meest interessante is dat ik soms heel goed kan uitleggen waarom ik deed wat deed als ik die vraag krijg. Zozeer dat ik daar zelf dan ook verbaasd over ben omdat het ook mij weer nieuwe inzichten geeft terwijl ik van onbewust bekwaam bewust bekwaam wordt en me dat tegelijkertijd een stukje zelfvertrouwen geeft. Het is immers zo gek nog niet wat ik doe.
Aan de andere kant zijn er ook momenten dat ik helemaal niet weet waarom ik deed wat ik deed en dat zijn de momenten dat ik van mijn collega’s vragen nodig heb, om me verder aan het denken te zetten waarom… Die doorvragen helpen me dan om te zien dat ik op mijn ondoordachte automatische piloot de dingen heb gedaan, omdat dat voor mij de gemakkelijkeste manier was, zonder me af te vragen of het wellicht ook de meest effectieve manier was in die situatie. In gesprek met anderen ga ik dat dan zien en zo krijg ik soms ook interessante alternatieven aangereikt om mijn arsenaal aan mogelijke oplossingsstrategien uit te breiden. Altijd gebeurt er wel iets bijzonders in zo’n gesprek omdat er een uitwisseling ontstaat vanuit oordeelloosheid, onderzoekend en nieuwsgierig. Zo’n gesprek is voor mij intervisie. Op basis van nieuwsgierigheid, zonder oordeel over wat goed en/of fout is samen onderzoeken waarom wie doet wat ie doet!
Een meer gestructureerde manier om ervoor te zorgen dat je (samen) regelmatig terugkijkt naar wat je gedaan hebt en of dat wel het meest zinvolle was is de Reflectie-In-Actie methode. We noemen dat geen intervisie terwijl het wel als een soort van intervisie werkt, maar dan op multi-disciplinair niveau, als je het toepast met een natuurlijke stroom van continue wederzijdse feedback met respect voor elkaar’s verschillende rollen en daarbij behorende perspectieven. Allemaal nodig om tot afgewogen beslissingen te kunnen komen die het beste passen op dat moment, gegeven de situatie. Zo is iedere beslissing in mijn ogen een tijdelijk compromis en er definitie altijd aan verandering onderhevig.

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Feedback, Inlevingsvermogen, ontwikkelen, Wat is er nodig?, Wie ben ik?, Zelfreflectie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

