Begrip en waarneming

Wanneer je leert luisteren naar anderen, merk je een enorm verschil in waarneming. Als mensen zich open en nieuwsgierig opstellen naar elkaar toe, meningen opschorten en conclusies even uitstellen kunnen ze zich coöperatief opstellen om ervoor te zorgen dat 1 + 1 = 3 kan en mag gebeuren. Dan kan er ook een situatie van wederzijdse afhankelijkheid ontstaan, samen leren elkaar’s verschillen te waarderen. Essentieel is het dat die verschillen er mogen zijn en geëxploreerd (kunnen) worden.

Ik zie de jonge vrouw, jij ziet de oude vrouw. En het kan best zijn dat we allebei gelijk hebben.
Ieder ziet de wereld vanuit zijn/haar wereldbeeld.

Laten we even kijken naar een paar van die verschillende wereldbeelden.

In jou wereld staat je partner centraal, terwijl voor mij geld het belangrijkste is.

Jij bent geprogrammeerd met een mentaliteit van overvloed, terwijl ik een schaarstementaliteit heb.

Jij benadert problemen op een visuele, intuïtieve en holistische manier (ofwel met je rechterhersenhelft), ik doe dat met mijn linkerhersenhelft: verbaal, analytisch en lineair.

Onze waarnemingen kunnen volledig van elkaar verschillen. En toch hebben we jarenlang de wereld bekeken in de veronderstelling dat we “feiten” constateerden. We twijfelden aan de intellectuele vermogens van iedereen die deze “feiten” niet zag. Al onze onderlinge verschillen ten spijt staan we er nu samen voor als collega’s. Met de middelen die we ter beschikking hebben, moeten we samen tot resultaten zien te komen. Hoe pakken we dat aan? Hoe kunnen we de beperkingen van onze eigen waarneming overwinnen, zodat er een goed contact mogelijk is en wij een win/win oplossing kunnen bedenken?
Het antwoord is: Probeer eerst te begrijpen… dan begrepen te worden, zoals Covey zegt in een van zijn 7 Habits (1989).

Bij 2bcoaching geef ik een training, Responsieve communicatie, die erop is gericht om de ander beter te begrijpen om zo tot gemeenschappelijke doelstellingen te kunnen komen die zijn gebaseerd op een oprecht begrip en respect van de ander.

Zie voor meer informatie:
De nieuwsbrief van 2bcoaching over denkfundamenten: http://www.2bcoaching.com/Denkfundamenten.pdf

Over 2bcoaching, Trudy van den Berg

TRUDY ZEGT: "Als coach heb ik de leukste baan die er voor mij is omdat ik ervan geniet om anderen en mezelf te ondersteunen op hun ontwikkel-pad. Ieder heeft zijn eigen waarheid en die probeer ik te begrijpen en respecteren voor zover ik dat kan. Daarbij is respect van alle voors en tegens zoals die er op verschillende momenten zijn voor mij essentieel. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig keuzes maken kan zijn."
Dit bericht werd geplaatst in 2beffective methode, Communicatie, Inlevingsvermogen, Wat is er nodig?, Wie ben ik? en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

